Oversigt over kystredningsstationer i Danmark

Redningsstationer

Agger


Stationen blev oprettet i 1852, og den nuværende station blev opført i 2009, som nybygning.

Mandskab: 7 frivillige redningsmænd. Der sidder hjertestarter udvendig på bygning, der kan anvendes af alle.

Hvis der er sørednings opgaver langt fra stationen, eksempelvis i Limfjorden, så kører vi vores redningsbåd (Lrb23) på bådtrailer efter redningskøretøjet, så tæt på indsatsområdet som muligt og søsætter derefter redningsbåden. Redningskøretøjet fungerer i disse tilfælde som kommandocentral.

Udstyr

Agger redningsstation  Agger - LRB-23  Agger - Unimog

LRB-23
Bygget i 2006
Type: Zodiac Ribo 600.
Længde 6 meter. bredde 2,48 meter. Dybgang 0,8 meter. GT 1,8 NT 0,5
Maskine: 1 stk 115 hk Evinrude E-tec påhængsmotor, Topfart 35 knob.
Udstyr: Vhf Gmdss, Radar/søkortplotter, Ais, Jasons craddle og diverse redningsudstyr.

Redningskøretøj 4x4
Bygget i 2009
Type: Mercedes Unimoq U 4000
Motor: 225 hk, topfart 110-120 kmt.
Udstyr: Telefon (30 97 19 67) Vhf, Sine radio udstyr, Radar/søkortplotter og 3 kraftige søgeprojektører.
Førstehjælpsudstyr: Hjertestarter, diverse genoplivningsudstyr, Spine board og Hypotermibåre.
Unimoqqen er særdeles velegnet til eftersøgningsopgaver og transport af tilskadekomne i det uvejsomme terræn langs vestkysten og andre svært fremkommelige steder.

Anholt


Anholt Redningsstation er bygget i 1998 med bådhus til LRB-21.

Udstyr

Anholt - Redningsstation Anholt - MRB-34 Anholt - LRB-21 Anholt - Redningsbil

Mrb 34
Bygget i 1969 og ombygget i 1992 15m lang 4,5m bred og selvoprettende. 2 stk Scania 200 Hk hver på 1 skrue. Fart 10 knob. Aktionstimer 40. Genoplivningsudstyr. Diverse medicin.Brand/lænsepumpe. 2 stk plotter. 2 stk radar. 2 stk VHF, nødpejler, telefon, satelittelefon og lineraketter.

LRB-21
Bygget i 2005. 2 stk yarmar 440 hk hver. Fremdrift Waterjet fart max 42 knob, Genoplivningsudstyr. Diverse medicin.Brand/lænsepumpe, plotter, radar. 2 stk VHF, nødpejler, telefon, og lineraketter.

Landrover
Bygget 1992,. V-8 motor genoplivningsydstyr, diverse medicin, bårer, Radar, Vhf, telefon og plotter.

Gummibåd
Bygget 2010 4,30m lang25 Hk Tohatsu fart 25 knob.

Christiansø


 

Esbjerg


Stationen blev oprettet i 1907. Den nuværende station blev opført i 1990 som en del af et kombineret Havnekontor og Redningsstation. I 2004 er stationen blevet udstyret med AED (hjertestarter). Der er 2 fastansatte og 8 frivillige samt 1 reserve bådmand som træder til ved ferie og sygdom.

Udstyr

Esbjerg - Redningsstation Esbjerg - Redningsbåd Niels Iversen Esbjerg - LRB-15 Esbjerg - Redningsbil

Motorredningsbåd. NIELS IVERSEN.
Hav gående redningsbåd på ca. 28,4 Ton
Byggeår: 2002. Materiale: Komposit (Epoxy og kulfiber).
Længde: 16,73 m. Bredde: 4,94 m. Dybgang: 1,40 m.
Motorer: 2 stk. 650 Hk. Scania.
Maksimal fart: 20 knob.
Antal timer ved fuld fart: 10. Besætning: 3 - 5 mand.
Pæletræk: Ca. 8 tons
Båden er udstyret med 2 radar, 2 stk. VHF, militær VHF, GSM telefon, satellit telefon, VHF-pejler, SSB (mellembølgesender), Navigator, DGPS, DSC, Sart, Epirb samt søkortplotter og lænsepumpe.

Let redningsbåd. LRB-15.
En hurtiggående Redningsbåd på ca. 6,5 ton som bruges både på havet, i farvandet mellem Esbjerg og Fanø og i Ho Bugt.
Byggeår: 1998. Materiale: Sandwichkonstruktion i fiberforstærket epoxy.
Længde: 10,40 m. Bredde: 3,40 m. Dybgang: 0,70 m.
Motorkraft: 2 x 315 HK. Maksimal fart: 35 knob. Besætning: Minimum 3 mand.
Båden er udstyret med radar, DGPS, 2 stk. VHF, kompas og ekkolod samt søkortplotter.

Redningsbil.
Redningsbilen er udstyret med en 6-cylindret motor på ca. 200 hk, VHF og mobiltelefon, kommunikations-systemet Sine (bærbar). Desuden er køretøjet udstyret med radar, Navigator, elektronisk søkort.
Køretøjet, er endvidere udstyret med hjælpemidler til førstehjælp. Et sæde kan lægges ned, så der bliver plads til en båre. Og redningsbilen kan således transportere en kvæstet person fra kysten til et sted, hvor en ambulance kan tage over.

Gedser


Redningsstationens mandskab består af 11 mand. 4 fuldtidsansatte og 7 deltidsansatte. Ved alarmering vil diverse redningsmateriel være sejlende efter ca. 10 minutter indenfor normal arbejdstid og ca. 15 minutter udenfor normal arbejdstid.

Udstyr

Gedser - L.W. DAM og station Gedser - L.W. DAM Gedser - FRB-09 Gedser - Bil og MOB

Motorredningsbåd. L.W. DAM
Besætningsantallet ombord på L.W. DAM er min. 4 redningsmænd. Der er redningsveste ombord til 12 personer. Redningsfartøjet kan sejle for fuld kraft ca. 18 knob i 20 timer. Redningsfartøjet er i stand til at bugsere fartøjer indtil 500 brt.
L.W.DAM. Byggeår: 1991. Materiale: Stål. Længde: 23,3 m. Bredde: 5,60 m. Dybgang: 1,80 m. Motorkraft: 2x760 HK. Båden er udstyret med 2 stk. radar, 2 stk. VHF, DSC, bærbar VHF, militær VHF, telefon, SINE, VHF-pejler, AIS , DGPS navigator, PC-plotter, gummibåd, lænsepumpe, genoplivnings udstyr og medicinkiste B, hjertestarter samt diverse bårer.

Let redningsbåd. FRB-09.
Byggeår: 2012
Værft: Maritime Partner
Længde: 10,88 m. Bredde: 3,30 m. Dybgang: 0,55 m. Vægt: 6120 kg.
Fart: 42 knob. Motor: 2 stk. Volvo D6-435 Waterjets: 2 stk. Halminton HJ 292.
Navigationsudstyr:
Radar, plotter, AIS, VHF pejler, Satellitkompas, ekkolod, kompas, autopilot, DSC, mobiltelefon, satellittelefon, SINE terminal.
Andet udstyr som medbringes:
Transportabel lænse/brandpumpe, diverse bårer, AED og 1. hjælpsudstyr.

Redningsbil.
Touareg med gummibåd/RIB på trailer er bemandet med 3 redningsmænd. Udstyret er beregnet til mindre eftersøgningsopgaver langs kysten og lavvandede områder eksempelvis langt fra redningsstationen, hvor redningsfartøjet kan bringes til eftersøgningsområdet ad landevejen for herefter, at blive søsat. Bilen bruges som kommando central. Bilen er udstyret med VHF, bærbar VHF, SINE, mobil telefon, radar, GPS/Plotter, AIS genoplivningsudstyr, Spine-board, tæpper, lysraketter til eftersøgning. Gummibåd/RIB: 4,8 meter lang, 60 Hk. Mercury, fart ca. 27 knob, GPS/Plotter, AIS, VHF, håndholdt SINE terminal.

Grenaa


Redningsstation Grenaa blev oprettet i slutningen af 1800 tallet og har haft tre lokaliteter inden det kom til sin nuværende lokalitet i 1992.
Stationen har 4 fastansatte og 6 deltidsansatte.
Stationen er udstyret med to både

Udstyr

ANNA E. RØRBYE Grenaa - FRB-10 Grenaa Redningsstation

ANNA E. RØRBYE
Motor. MAN. 2x750 hk. MAX fart 17 knob.
1 stk. Furuno PC-plotter MaxSea, Simrad CP50 plotter, Simrad Autopilot AP50.
2 stk. Furuno radar 15'' FR-1500 MARK-3 serien.
1 stk. Furuno AIS FA-150, Furuno farveekkolod FCV-552, Furuno Satellitkompas SC-502.
3 stk. Sailor VHF radioer, TAIYO VHF pejler TD-L1520, NOKIA 6090 Mobiltelefon.

FRB-10
Motor: 2 stk. Volvo penta D6 – 435I 2x435 hk, MAX. fart. 43 knob.
1 stk. Furuno Autopilot. Navpilot-700
2 stk. Raymarine C120 W kortplotter/radar.
2 stk. Icom VHF radioer IC-GM651 og IC-M505.
1 stk. Rhothea VHF pejler RT-300, Furuno AIS. FA-150
1 stk. Satellit Telefon Iridium 9555, 1 stk. Mobiltelefon. SONIM XP3300 FORCE.
1 stk. Bærbar VHF SP-3510 Sailor.

Hanstholm


Stationen er bygget i 2005.

Udstyr

Hanstholm - C.B. Claudi Redningsbåd/bugserbåd  Hanstholm - Mercedes Unimog 1250 L Fra 1989  Hanstholm - LRB22  Hanstholm redningsstation

C.B. Claudi Redningsbåd/bugserbåd
Bygget 1979 Rantzausminde (Svendborg)
Længde: 19,50 m (17,25 m længde mellem pp)
Bredde: 6 m.
Dybgang: 2,75 m.
Max hastighed: 11 Kn.
Antal timer for fuld kraft: 40 timer
Motorkraft: Grenaa Diesel 900 hk.

LRB22
Bygget 2006 Zodiac Hurrycane (Canada)
Længde: 10,46 m
Bredde: 3,22 m.
Dybgang: 0,80 m.
Max hastighed: 42 Kn.
Antal timer for fuld kraft: ca. 5 timer
Motorkraft: 2 x Yanmar-diesel á 440 hk

Mercedes Unimog
1250 L
Fra 1989

MOB-04

Hirtshals


Før 1890 havde Hirtshals fiskerby ingen redningsstation, og adskillige fiskere var omkommet på søen, bl.a. Margrethe Gaardbo’s mand. I et brev til Danmarks dronning, Louise, fortalte hun om, hvorledes hun i lange tider havde gået langs stranden og ledt efter sin mands lig, der først drev i land længe efter at han var omkommet på havet - og om hvordan hun ligesom de andre kvinder var bekymret for sine mandlige slægtninge, hver gang der var uroligt vejr, fordi der ikke fandtes en redningsbåd i Hirtshals. Hun sluttede med at appellere til dronningen og bad hende gøre sin indflydelse gældende, så kvinderne måtte få deres ønske opfyldt. Brevet må have gjort indtryk på Dronning Louise, for 1. oktober 1890 stod redningsstationen med redningsbåd klar i Hirtshals. Til minde om denne kvinde er Hirtshals Redningsstations redningsbåd opkaldt ”Margrethe Gaardboe”. Den nuværende redningsstation blev taget i brug i 1984 Og total renoveret i 2009.

Udstyr

Hirtshals - Redningsstation Hirtshals - Margrethe Gaardbo og station Hirtshals - Margrethe Gaardbo Hirtshals - LRB-12

Motorredningsbåd/bugserbåd.
Værft: Alustål A/S, Rudkøbing
Byggeår: 1989 Leveret: 1990
Motor: 2 x 12 cyl. V-motorer MAN. Effekt: 1000 kW
Længde: 23,31 m. Bredde: 5,54 m. Dybgang: 1,60
Fart: 16 knob

Let redningsbåd. LRB-12.
Værft: Mathis Værft Aalborg A/S
Byggeår: 1995 Leveret: 1996
Motor: 2 x Cummins. Effekt 2 x 223 kW
Længde: 10,50 m. Bredde: 3,40. Dybgang: 0,60 m
Fart: 35 knob

Redningsbil
VW Toureg 3,0 TDI
Motor: V6 245 hk
Udstyr: VHF, trækspil, radar mm.

Gummibåd på trailer
4,20 m Zodiac Pontonbåd med Tohatsu 25 hk påhængsmotor

Hvide Sande


Stationen blev oprettet i 1933.  Den nuværende station blev opført i 1987 som en del af et kombineret Sluse og Havnekontor. I 2003 er der indviet en tilbygning til stationen og i 2004 er stationen blevet udstyret med DEFI (hjertestarter). Der er 4 fastansatte og 7 frivillige samt 2 reserve bådmænd som træder til ved ferie og sygdom.

Udstyr

Hvide Sande - Emile Robin    Hvide Sande - Redningsbil 082  FRB 15Gummibd

Motorredningsbåd. Emile Robin.
En hav gående Redningsbåd på ca. 65 Ton
Byggeår: 1989. Materiale: Stål.
Længde: 20,0 m. Bredde: 5,50 m. Dybgang: 1,80 m.
Motorkraft: 2 stk 384 hk Scania. Maksimal fart: 11 knob.
Antal timer ved fuld fart: 20. Besætning: Minium 4 mand.
Båden er udstyret med 2 radar, 2 VHF, militær VHF, GSM, VHF-pejler, MF-pejler, SSB (mellembølgesender), walkie-talkie og Navigator, DGPS, DSC, Sart, Epirb samt videoplotter og lænsepumpe.

Fast Rescue Boat. FRB 15.
En hurtigående Redningsbåd på ca. 6,5 ton som bruges både på havet og i fjorden.
Byggeår: 2014. Materiale: Alu
Længde: 10,40 m. Bredde: 3,40 m. Dybgang: 0,60 m.
Motorkraft: 2 x 435 HK. Maksimal fart: 44 knob. Besætning: Minium 2-3 mand.
Båden er udstyret med radar, DGPS, VHF, kompas og ekkolod samt videoplotter.

Redningsbil.
Det nye redningskøretøj er udstyret med en V6-motor med 245 hk, VHF og mobiltelefon som
kommunikations-systemet Sine. Desuden er køretøjet udstyret med radar, navigator, elektronisk
søkort og AIS identifikationssystem.
Køretøjet, der kører på specielle dæk, er endvidere udstyret med hjælpemidler til førstehjælp, båre til
kvæstede personer. Et sæde kan lægges ned i det nye redningskøretøj, så der bliver plads til en
båre. Og redningsstationen kan således transportere en kvæstet person fra kysten til et sted, hvor en
ambulance fra Falck kan tage over.

Tornado 4.80 M.
Er en gummibåd som bruges både på havet og i fjorden
Længde: 4,80 m. Bredde: 1,98 m. Dybgang: 0,5 m.
Båden har en 90 HK påhængsmotor.
Fartøjet er udstyret som en MOB-båd og har bl.a. VHF , GPS-modtager og kompas.

Klintholm


 

Nexø


 

Nr. Vorupør


 

Rømø


 

Rønne


 

Skagen


Der er tre faste + otte deltidsansatte på Skagen RST.

Udstyr

Skagen redningsstation Skagen - Lars Kruse Skagen - LRB-900 Skagen - MOB Skagen - Redningsbil

Motorredningsbåd. Lars Kruse.
Lars Kruse er en model T.16 fart 19 knob.

Let redningsbåd. LRB-10.
LRB 10 er en GTC 900 som bliver udskiftet nu i december måned til en ny FRB. Som har en fart af 45 knob, hvor den gamle har en fart af 22 knob.

Gummibåd.
Gummibåden på trailer er en 4,8 m. med en 40 hk. Påhængsmotor fart ca. 18 knob.

Redningsbil.
Redningsbilen er en VW. Touareg 3,0 diesel med vhf. sine radio mobiltelefon kortplotter ais. Rader båre genoplivnings kuffert osv.
Kassetrailer med stige lænse/brand pumpe + div udstyr. 

Sæby


Udstyr

Sæby - LRB-16 Sæby - Redningsbil

Let redningsbåd. LRB-13.
En hurtigående Redningsbåd på ca. 6,5 ton.
Materiale: Sandwichkonstruktion i fiberforstærket epoxy.
Længde: 10,40 m. Bredde: 3,40 m. Dybgang: 0,60 m.
Motorkraft: 2 x 300 HK. Maksimal fart: 35 knob. Besætning: Minium 3 mand.
Båden er udstyret med radar, DGPS, VHF, kompas og ekkolod samt videoplotter.

Redningsbil.
Det nye redningskøretøj er udstyret med en V6-motor med 245 hk, VHF og mobiltelefon som kommunikations-systemet Sine. Desuden er køretøjet udstyret med radar, navigator, elektronisk søkort og AIS identifikationssystem.
Køretøjet, der kører på specielle dæk, er endvidere udstyret med hjælpemidler til førstehjælp, båre til kvæstede personer. Et sæde kan lægges ned i det nye redningskøretøj, så der bliver plads til en båre. Og redningsstationen kan således transportere en kvæstet person fra kysten til et sted, hvor en ambulance fra Falck kan tage over.

Sønderho


 

Thorsminde


Redningsstationen er forsynet med Blue Box tilkaldeanlæg.

Udstyr

Thorsminde - MRB 35  Thorsminde - MOB-båden  Thorsminde - Redningsbil

MRB 35
Byggeår 1973 ( moderniseret 1991 )
L: 15,10 m B: 4,60 D:1,60
Motorkraft : 400 HK
Max fart 10 knob
2 Radarer, 2 VHF, Walkie-Talkie, MF-pejler, VHF-pejler, Militær VHF, GSM, SSB ( mellembølgesender ) DGPS navigator, Videoplotter samt lænsepumper.

MOB-båden
Zodiac RIB 600 byggeår 1996
L .6,00m B. 2,25m D 0,40m
Motorkraft 2x60 HK Max fart 30 knob

Redningsbil.
Redningskøretøjet er udstyret med en V6-motor med 245 hk, VHF og mobiltelefon som kommunikations-systemet Sine. Desuden er køretøjet udstyret med radar, navigator, elektronisk søkort og AIS identifikationssystem.
Køretøjet, der kører på specielle dæk, er endvidere udstyret med hjælpemidler til førstehjælp, båre til kvæstede personer. Et sæde kan lægges ned i det nye redningskøretøj, så der bliver plads til en båre. Og redningsstationen kan således transportere en kvæstet person fra kysten til et sted, hvor en ambulance fra Falck kan tage over.

Thorup Strand


Den ny opførte redningsstation blev indviet i juli måned år 2005 i samme tidsrum som Hanstholm redningsstation. På stationen i Thorupstrand er vi 8 frivillige redningsmænd, som nyder arbejdet, de tilspisede situationer og de udfordringer det nu giver af sig.
Den lette redningsbåd LRB 20 blev leveret i efteråret 2005. Fartøjet er 10 meter langt og har en topfart på 40-42 knob med 4 mand om bord. For Thorup Strand betyder dette ud over mere effektiv redningstjeneste også en langt bedre komfort for redningsfolkene.

Udstyr

Thorup Strand - Redningsstation Thorup Strand - LRB-20 Thorup Strand - Materialet Thorup Strand - Redningskøretøjer

LRB-20
Bygget 2005 Zodiac Hurrycane (Canada)
Længde: 10,46 m
Bredde: 3,22 m.
Dybgang: 0,80 m.
Max hastighed: 42 Kn.
Antal timer for fuld kraft: ca. 5 timer
Motorkraft: 2 x Yanmar-diesel á 440HK.

Redningsbiler
Det nye redningskøretøj er en WV TOUREG 3.0 4X4. Udstyret med mobiltelefon, Sine Radio-system VHF+ Bærbar VHF, radar, navigator, elektronisk søkort og AIS identifikationssystem.
Køretøjet er endvidere udstyret med hjælpemidler til førstehjælp, båre til kvæstede personer. Et sæde kan lægges ned i det nye redningskøretøj, så der bliver plads til en båre. Og redningsstationen kan således transportere en kvæstet person fra kysten til et sted, hvor en ambulance fra Falck kan tage over.
Den gamle bil er en Mercedes Gelindewagen som bruges mest som reserve,i krævende situation.

Thyborøn


Redningstationen er bygget i 1993. 
Huset er bygget med bådhal til LRB 11.
Der er 4 fastansatte og 7 frivillige.

Udstyr

Thyborøn - Redningsstation Thyborøn - Martha Lerche Thyborøn - LRB-11 Thyborøn - Redningsbil

Motorredningsbåd. Martha Lerche.
Martha Lerche er bygget på Ringkøbing værft i 1989 og er af Nordsøtypen og er nr. to ud af to af denne type.
Den er konstrueret specielt til operere på den Jyske vestkyst. Båden er en altvejrsbåd, den er selv oprettende selv med beskadiget og vandfyldt styrhus.
Skroget er bygget med dobbelt skrog og opdelt i 6 vandtætte rum.
Tonnage 65 GT
Lgd. 20 m. Brd.5,6m. Dybg. 1,85.
2 stk. fremdrivningsanlæg der er uafhængige af hinanden og de er placeret i hver sin maskinrum, Fart 11,5 Knob. Bollard-pull 9 tons.
Af udstyr kan nævnes ombord kan nævnes 2 stk. brandpumper.
1 stk. transportabel brand og lænsepumpe.
Radio pejler til VHF.
Radio pejler til MF.
GPS
Radar
Søkort plotter.
VHF.AIS.Ekkolod.
Diverse førstehjælps udstyr.
Skibet kan har Bro. Kapacitet til at kunne operere i søen i op til et døgn.

Let redningsbåd. LRB-11.
Er bygget på Mathias værft i Aalborg. Som den første i en serie på 7 både.
Waterjet.
2x 300 HK.
De to fremdrivnings anlæg er uafhængige af hinanden.
Lgd. 10,40 m.
Brd. Overalt. 3,40 m.
Dybg. 0,75 m. 
1 stk. VHF.
Søkortplotter.
Radar.
AIS.
Ekkolod.
Diverse førstehjælpsudstyr.

Redningsbil.
Bilen Er en ww Toureg 4x4
Den er udstyret med SINE radio, VHF, Radar, 
Plotter med AIS og diverse førstehjælpsudstyr.

Østerby